måndag 19 december 2011

Pojkarna

av Jessica Shiefauer
Vinnare av augustpriset för bästa ungdomsbok 2011.



Vi fyllde fjorton år den våren, Bella, Momo och jag.
Vi höll oss för oss själva.
Om vintereftermiddagarna var vi oftast i Momos rum, men under den varma delen av året satt vi i Bellas trädgård, eller inne i växthuset om det regnade.
Vi levde mitt i allt detta sprakande och det fick mig att glömma att jag var Kim, att jag hade en kropp som växte och sprängde. Växthuset var en frizon, ett rum att gå till där andra lagar gällde.

De tre tjejerna Kim, Bella och Momo är bästa kompisar och håller sig helst för sig själva. De vill inte bli stora, vuxenlivet känns skrämmande. I skolan finns killar som ogenerat tafsar på dem, mitt framför oberörda lärare.   Men Bella har ett växthus där hon odlar blommor. En kväll smakar de nektar från en alldeles speciell, okänd blomma och förvandlas tillfälligt till pojkar. Nu får tjejerna plötsligt inträde till killarnas värld, där de för första gången kan delta på lika villkor.
Kim lockas till småbrott tillsammans med ortens lokala smågangsters och blir hopplöst intresserad av gängledaren Tony.
Det här är en välskriven bok som är realistisk och magisk på samma gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar